Nederlanders.fr

Hèt netwerk van, voor en door Nederlandstaligen in Frankrijk - zegt het voort!

||  PLAATS BERICHT  ||  PLAATS ADVERTENTIE   || 

Het franse pensioenstelsel. Deel 1. Frans pensioen en AOW

Veel Nederlanders emigreren tijdens de werkzame periode van hun leven naar Frankrijk. Ze gaan hier werken (als zelfstandige of in loondienst) en bouwen een basispensioen op. De AOW- en pensioenopbouw in Nederland stopt. De pensioengerechtigde leeftijd is in Frankrijk 62 jaar. De nederlandse AOW-leeftijd is momenteel 66+ jaar en stijgt nog steeds. In Nederland hoef je niet per se te werken voor de AOW-opbouw (= basispensioen). Wel voor het (algemeen verplichte) aanvullende pensioen (van bedrijf of overheid). Voor je volledige AOW moet je 50 jaar in Nederland wonen (en premie betalen naar inkomsten).

Frankrijk echter eist dat je voor een volledig basispensioen tijdens je werkzame leven 160-172 trimesters (periodes van drie maanden) hebt gewerkt. Dat komt neer op 40 à 43 gewerkte jaren. Er bestaan ook speciale regelingen voor diverse gevallen. Zo krijgen bijvoorbeeld ouders vanaf het derde kind er enkele trimesters bij. Naast het basispensioen is voor alle werknemers een aanvullend pensioen verplicht. Zie Droit-finances.fr. Voor het aanvullende pensioen van zelfstandigen zie onder meer Sécu-indépendants.fr.



Nederlanders die als volwassenen in Frankrijk zijn komen wonen kunnen dus onmogelijk in Frankrijk een volledig basispensioen opbouwen. In een ander onderwerp (zie hier) kwam dit probleem aan de orde. Louise(68) en Marielle bleken er veel van te weten, mede doordat ze er zelf belang bij hebben en daardoor gedeeltelijk (ervarings)deskundigen zijn. Hun bijdragen heb ik in het navolgende samengevat en waar nodig aangevuld:

Voor Nederlanders die tijdens hun werkzame jaren uit Nederland vertrekken en in Frankrijk gaan werken biedt het EU-recht uitkomst. De tot de emigratie opgebouwde nederlandse AOW-jaren worden door de franse pensioeninstantie namelijk als trimesters meegeteld voor het vereiste aantal trimesters van het franse volledige basispensioen (retraite à taux plein). Het aantal vereiste trimesters hangt af van het geboortejaar van de persoon. Zie onderstaande tabel:



Louise gaf daarbij het volgende voorbeeld:

Stel je verdient € 1.500 per maand en je hebt alle vereiste jaren gewerkt (of als Nederlander gedeeltelijk AOW opgebouwd). De retraite wordt berekend over het gemiddelde loon van de 25 afgelopen jaren en daarvan krijg je 50% als pensioen. De retraite bedraagt in dat geval maximaal € 750 per maand. Indien het totaal aantal trimesters (werkjaren plus AOW-jaren) minder is, dan ontvang je naar verhouding ook minder retraite.

Dat betekent dat een Nederlander in dit voorbeeld vanaf z'n 62e tot de AOW-leeftijd (66 à 68 jaar) moet zien rond te komen van € 750 per maand (of minder wanneer hij bijvoorbeeld het minimumloon verdiende). Op de nederlandse AOW-gerechtigde leeftijd komt daar AOW bij plus eventueel een nederlands pensioen). Dat betekent dat veel Nederlanders in Frankrijk zullen moeten doorwerken tot ze de nederlandse pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt.



De franse pensioeninstantie kan bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB) het aantal AOW-jaren opvragen. Dit kun je ook zelf doen. Je ontvangt dan van de SVB het formulier E205, dat je ingevuld moet terugsturen aan de SVB, waarna je het gestempeld terugkrijgt en aan de franse pensioeninstantie kunt sturen. (Telefoon SVB Breda (AOW buitenland): 0031 (0)76 548 50 10.)

De AOW en ook een eventueel bedrijfs- of overheidspensioen kunnen bij het bereiken van de nederlandse pensioengerechtigde leeftijd worden aangevraagd bij de pensioeninstantie van het land waar je woont of naar keuze bij de SVB of het betreffende nederlandse pensioenfonds. Zie Europa.eu.

Louise wees er op, dat drie dagen geleden in grote lijnen de inhoud bekend werd gemaakt van de geplande pensioenhervorming van de franse regering. Deze wordt behandeld in deel 2: De hervorming volgens Macron.


Weergaven: 23474

Rubrieken,

Klik hieronder voor meer berichten in dezelfde rubriek.

20181014, Geldzaken, Overheid

Reactie van Theodora Besse op 15 Oktober 2018 op 12.27

Ik heb vergeten Gerard te antwoorden. Hij schreef onder meer:

"Waarom zouden opgebouwde AOW jaren bij de Franse retraite worden meegeteld? Je ontvangt over die periode toch AOW en alleen over gewerkte jaren in Frankrijk retraite? Totaal dus ongeveer hetzelfde (als de werkperiode aansluit op vertrek uit Ned.)"

Gerard, je hebt het niet goed gelezen en/of begrepen. Tussen je 62e (frans pensioen) en je 67e (NL AOW) gaapt een gat van vijf jaar. Dat zou nóg groter zijn wanneer voor het franse pensioen de AOW-jaren niet zouden meetellen. In het franse systeem moet je namelijk voldoende trimesters opbouwen. Nederlanders die hier later zijn komen wonen kunnen nooit de volledige franse pensioenopbouw halen. Ze zouden dan levenslang een piepklein frans pensioentje ontvangen, ook al hebben ze hier vele jaren gewerkt. Dat geldt met name voor degenen die slechts het minimumloon verdienen, wat in Frankrijk heel normaal is.

Daarom heeft de EU bepaald dat de opgebouwde jaren in een lidstaat meetellen voor het pensioen in een andere lidstaat. Dan nog moet je als minimumloner gedurende vijf jaar zien rond te komen van zo'n € 600 frans pensioen per maand, wat niet gemakkelijk is wanneer je bijvoorbeeld een hypotheek moet aflossen. Pas wanneer hij 67 wordt komt daar de (gekorte) AOW bij.

Natuurlijk heb je gelijk wanneer je zegt dat Nederlanders in Nederland ook moeten doorwerken tot hun 67e. Het probleem daarbij is echter dat de werkgever er wel mee moet instemmen dat je na de franse pensioenleeftijd doorwerkt. Doet hij dit niet, dan kun je het schudden, want geen werkgever neemt je nog aan op je 62e. Dan zou je zijn aangewezen op de bijstand (RSA), ware het niet dat die (voor een alleenstaande) ongeveer hetzelfde bedraagt als het pensioentje.

Reactie van Max Boret op 15 Oktober 2018 op 12.30

Beste Theodora, volgens mij als, je werkt of een uitkering hebt in Nederland, betaal je premie volksverzekeringen, zie hierbij opgave belastingdienst:

U moet premie voor de volksverzekeringen betalen als u:

  • in Nederland woont en inkomen uit werk en woning hebt
  • niet in Nederland woont, maar wel in Nederland in (echte) dienstbetrekking werkt
  • in Nederland verzekerd bent op grond van de EG-Verordening of een verdrag inzake sociale

Voor zover ik het zie (maar ik kan het fout hebben hoor), als je geen inkomen hebt en geen uitkering (en die mensen zijn er in Nederland) betaal je geen AOW premie. Maar krijgt later wel AOW!

Zelfs als je in de bijstand zit zal je maximum bedrag AOW premie maar 177 euro bruto per maand zijn (alleenstaande).

Daar krijg je op pensioenleeftijd maximaal 1604 euro bruto voor terug (alleenstaande).

Kijk dat is een goede investering, voor de persoon zelf, niet voor de staat en andere betalende, premie AOW,  burgers. 

Reactie van Theodora Besse op 15 Oktober 2018 op 12.43


Ja Max, je ziet het verkeerd. Iedereen die in Nederland woont en inkomen heeft, betaalt premies volksverzekering. Wanneer dat inkomen € 0 tot € ? euro bedraagt betaal je € 0 euro premie volksverzekering.

Zo is het geregeld en dat degenen met meer inkomen betalen voor degenen die (bijna) niets hebben maakt deel uit van de solidariteitsgedachte die in iedere volksverzekering is ingebouwd. Ik zou niet graag ruilen met mensen die geen premies betalen. Jij wel?

Ook heb ik altijd graag bijgedragen aan de volksverzekeringen, want ten eerste had ik voldoende inkomen om premie te moeten betalen en ten tweede had ik werk. Dat kun je van arme medemensen niet zeggen.
 

Reactie van Max Boret op 15 Oktober 2018 op 12.49

Nee je hebt gelijk Theodora, ik zou niet graag willen ruilen. Maar het solidariteitsbeginsel voor de AOW bestaat, volgens mij, niet in Frankrijk. Hier moet je werken voor je AOW.

Anders zou ik, als niet werkende in Frankrijk, maar wel woonachtig in Frankrijk, ook AOW rechten in Frankrijk opbouwen.

Als een Fransman naar Nederland verhuisd, en in Nederland niet gaat werken, bouwt hij wél AOW rechten op.

Even snel geschetst het verschil tussen landen.

Reactie van Theodora Besse op 15 Oktober 2018 op 12.50


Marielle, de dame van de SVB had ook tegen Juliette kunnen zeggen, dat de SVB dat niet meer doet. Dat het vroeger misschien wel zo was, maar sinds kort niet meer.

Louise, Juliette maakt er geen probleem van. Ze wilde het gewoon even opmerken als reactie op het artikel, waarin ik het telefoonnummer van de SVB noem.

Reactie van Theodora Besse op 15 Oktober 2018 op 12.57


Haha Max, en toch zijn er véél meer Nederlanders die naar Frankrijk emigreren dan andersom! Kennelijk is niet de basispensioenopbouw een voorname reden om te emigreren.

Reactie van Wilna Maijenburg op 15 Oktober 2018 op 13.09
Max beter lezen, 1604€ is voor een stel met volledig partnertoeslag, 1181€ voor een alleenstaande.
Reactie van Brigit Sack op 15 Oktober 2018 op 13.12
Hallo Theodora, ik wilde je even complimenten maken met alle kennis. Je bent echt een aanwinst voor Ned.fr. Merci, Brigit
Reactie van Max Boret op 15 Oktober 2018 op 13.21

Wilna, je hebt helemaal gelijk.

Maar toch met een inleg van 0 euro een AOW pensioen krijgen van 1107 euro netto!, dat is een goede inleg.

Besef wel dat dit natuurlijk wel opgebracht moet worden door de mensen die wél AOW premie betalen.

Reactie van Max Boret op 15 Oktober 2018 op 13.23

Ik wil me ook bij Birgit aansluiten!

Dat oa AOW opbouw Nederland als trimesters mee kunnen tellen in Frankrijk, wist ik ook niet.

Je reactie hieronder, dit zijn de huisregels. 

Je moet lid zijn van Nederlanders.fr om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlanders.fr

GA DIRECT NAAR:

Laatste nieuws uit Frankrijk

© 2024   Gemaakt door: Anton Noë, beheerder en gastheer.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacybeleid  |  Algemene voorwaarden