Goedenmorgen,
Naar aanleiding van enkele recente ervaringen als makelaar met verkopers die teleurgesteld waren na het vernemen van de huidige marktwaarde van hun woning in Frankrijk hierbij enkele tips die wellicht toekomstige decepties kunnen voorkomen. Ik lees regelmatig op deze site dat Nederlanders plannen hebben een huis in Frankrijk te kopen, wellicht dat ze er iets aan hebben;
De bedoeling is natuurlijk dat een emigratie een periode inluid van nog meer genieten van alles wat Frankrijk te bieden heeft, en ik ben ervan overtuigd dat de juiste keuze bij de aankoop van een huis een reuze verschil uit kan maken in het succesvol verlopen van de uitdaging! Wellicht zijn mijn tips gesneden koek voor de een, maar stof tot nadenken voor de ander! De adviezen zijn positief bedoeld en niet om mensen van hun plannen af te praten uiteraard. Verder is het zo dat iedereen natuurlijk fijn moet doen waar hij zelf zin in heeft, en als geld geen issue is kan je natuurlijk alles naar eigen smaak en idee verbouwen en inrichten zonder dat je je druk maakt over een verkoopwaarde. Voor diegenen waarbij iedere euro eerst 3 keer omgedraaid wordt alvorens hij uitgegeven wordt komen de tips misschien van pas! Iedereen die op zoek gaat, succes gewenst vanuit het wonderschone Bretagne,
Overleden
Susan
tjonge wat een geweldige service voor een ieder die een huis in France wil kopen.
7 Mrt 2012
wilma
Peter,
het is enorm waardevol voor eventuele kopers dat je de tijd en de moeite hebt genomen dit even allemaal neer te zetten op deze site. Mag ik je van harte bedanken, ondanks dat ik niet (meer) ga kopen !
Fijne dag verder,
Wilma
7 Mrt 2012
Peter Bos Sotheby's Intl Realty
bedankt Susan, Boudewijn en Wilma voor de complimenten, misschien zijn mijn tips voor jullie nvt maar als ik maar een bezoeker/lid van deze site profijt van heeft gehad ben ik al blij,
Jullie ook een fijne dag,
Peter
7 Mrt 2012
Pierrot Lunaire
Even kort samengevat? Dus je moet enkel iets kopen als het bijna niks kost maar wel ideaal gelegen is en volkomen luxe afgetimmerd etctera. Tja, dat wil elke Nederlander !!! Helaas is dit schaars. Toch bedankt heer Bos, we blijven hopen!
7 Mrt 2012
Wim van Teeffelen
Tussen al die terechte complimenten voor een gedegen waarschuwing, wil ik toch één kanttekening maken: Het is inderdaad mogelijk voor de koper om zijn eigen notaris in te schakelen, maar bedenk dan dat de beide notarissen dan de wettelijk vastgestelde vergoeding moeten delen. Bij de meeste notarissen wordt de service er niet beter op als ze voor de helft van het geld hetzelfde werk moeten doen. In de meeste gevallen kun je als koper veilig kiezen voor de notaris die de verkoper voorstelt om vervolgens die gezamenlijk met de verkoper de opdracht te geven om het koopcontract op te stellen. Heb je, als koper, te weinig ervaring met het Franse koopproces en kennis van het Frans, schakel dan een onafhankelijke specialist in die geheel aan jouw kant staat en jouw belangen behartigt.
Wim
7 Mrt 2012
Overleden
Susan
Peter ik door mijn bedrijfje heb nogaleens gasten die nadat ze in één van mijn huizen
verbleven tijdens een vakantie er toe over willen gaan om iets te kopen in France
en daarom heb ik je artikel opgeslagen om het door te geven.
bedankt.
7 Mrt 2012
Overleden
Susan
ja maar ik heb niet het idee dat hij huizen regelt in de Lot et Garonne ,de Lot et Tarn et Garonne.
7 Mrt 2012
Peter Bos Sotheby's Intl Realty
Wim, het zou in principe niet zo moeten zijn dat de service van de notarissen onder de verdeling van de buit lijdt; is tot nog toe ook niet mijn ervaring maar er zullen wellicht uitzonderingen zijn. Voor kopende klanten die de Franse taal niet machtig zijn werk ik zelf met een notaris die engelstalig personeel heeft;
Gr, Peter
7 Mrt 2012
Peter Bos Sotheby's Intl Realty
Inderdaad Susan, voor leuke optrekjes in Bretagne kan ik iedereen behulpzaam zijn maar de Lot et Garonne en omstreken is een beetje ver buiten mijn wijk...
7 Mrt 2012
Wim van Teeffelen
Mag ik bedenkingen hebben tegen Engelstalige notarissen en klerken, alsmede ook tegen Engelse vertalingen van koopcontracten. Er gaat vaak wat verloren in de vertaling. Veel Nederlanders beheersen juridische Engels slechter dan ze denken (veel Fransen trouwens ook). In een dubbele vertaalslag van Frans naar Engels naar Nederlandes kan er nog wel eens een nuance verloren gaan. Of hele alineas, naar mijn ervaring...
Wim
7 Mrt 2012
Advies+Keuring Wilm Snellenberg
Peter, prima stuk, niets dan waardering voor het heldere betoog.
Suzan, natuurlijk zijn er in de Lot, Lot et garonne etc. ook prima Nederlandstalige makelaars. B.v. in Cajarc (zuiden van de Lot) zit OPS (qpsfrance.com).
7 Mrt 2012
Advies+Keuring Wilm Snellenberg
Ben het verder met Wim van Teeffelen eens dat je en dubbele vertaalslag als het even kan moet zien te voorkomen. Zie regelmatig mensen in deze valkuil stappen.
Engelstalig zijn is bovendien een te ruim begrip. Een "native speaker" is voor mij iets heel anders dan een fransman c.a. francaise die een soort engels brabbelt. Dat laatste komt verreweg het meest voor en leidt alleen maar tot misverstanden.
Kiezen voor een in Frankrijk werkzame Nederlandse notaris (ja die zijn er), c.q. voor een goede Nederlandse adviseur zou wat mij betreft het devies zijn.
Blijft overeind dat het een goed stuk is van Peter,
Wilm
Ent. LOT OF HOUSES
7 Mrt 2012
Advies+Keuring Wilm Snellenberg
Boudewijn, toen wij ons huis kochten zijn er ook twee notarissen aan te pas gekomen . Maar geen van beiden vond het nodig dat er tolk bij was, terwijl op dat moment onze kennis van de Franse taal ontoereikend was. Wij vonden dat toen geen probleem omdat we een een Nederlandse adviseur hadden die z'n werk tevoren prima had gedaan.
Op het kantoor van "onze" makelaar werkte ook iemand die Engelstalig was, althans dat pretendeerde. De werkelijkheid was dat ze - bij wijze van spreken - amper de telefoon in het Engels kon aannemen. Je zult begrijpen dat "werken met Engelstalig personeel" wat mij betreft een ronduit slecht advies is.
Een toevalstreffer? Zou kunnen. Maar probeer ook maar eens in het Engels te communiceren met de helpdesk van Dell, of de telefoondienst van IKEA. Ze zeggen je in het Engels te kunnen helpen, maar bij wat serieuzer vragen moeten we al snel weer naar het Frans teruggrijpen. Ons Frans is nog steeds niet optimaal, maar hun Engels .... brrrrr.
Wilm
7 Mrt 2012
Tessa48
Peter, bijzonder nuttige en deskundige informatie!
Kenissen zijn doende met het zoeken naar een woning in FR. Verzoek toestemming je info aan hun door te geven.
7 Mrt 2012
Peter Bos Sotheby's Intl Realty
Antoine47, geen probleem er zit geen copyright op anders stond het niet op een publieke site!
gr, Peter
7 Mrt 2012
Tessa48
Mijn dank, achtte het wel zo fatsoenlijk "even" uw toestemming te verzoeken.
7 Mrt 2012
Peter Bos Sotheby's Intl Realty
beste Boudewijn, Wim en Wilm, helemaal mee eens dat ondersteuning nederlands sprekende franse notaris of beedigde vertaler het beste is bij het traject van compromis tot acte authentique. Ik red mij goed in het Frans (heb de economisch-linguistische kant vd HEAO gedaan, en daarna ruim tien jaar export naar frankrijk en ben bovendien met een Francaise getrouwd; de meest aangename manier om de taal te perfectioneren!) dus als mijn klanten geen frans spreken zorg ik meestal zelf voor de vertaling vabn veel zaken (uiteraard niet van officiele documenten). Tot nu toe heb ik echter vooral Engelse en F
ranse klanten in Bretagne gehad in mijn segment, en m.n. voor de engelse klanten maakte ik gebruik van een notaris in centraal Bretagne waar veel Engelsen wonen en die derhalve een native speaker in dienst heeft. Gek genoeg heb ik nooit het genoegen gehad om een pand in Bretagne aan Nederlanders te verkopen! Wat niet is kan altijd nog komen denk ik maar...
7 Mrt 2012
Wim van Teeffelen
@Boudewijn. Je had je indertijd een slapeloze nacht kunnen besparen. In een goed compromis de vente heeft de SAFER een droit de préemption. Als ze daar gebruik van maken krijgt de koper de volledige aanbetaling terug. Dus zo'n bijzonder geval was je indertijd nog niet.
Overigens vreemde opmerking: ik moet 'bij mijn eigen leest blijven' en mag hier niet reageren? Volgens mij was mijn reactie beleefd, positief en constructief. Kan ik van jou helaas -alweer- niet zeggen.
Wim
7 Mrt 2012
Advies+Keuring Wilm Snellenberg
Peter, in mijn eerdere reactie adviseerde ik gebruik te maken van de diensten van een Nederlandse, in Frankrijk werkzame notaris. Dat is natuurlijk iets wezenlijk anders dan van een nederlands sprekende notaris.
Zo blijkt ook hier maar weer eens dat taal een lastig iets is; miscommunicatie ontstaat o zo makkelijk. En dan zijn we nog niet eens aan het vertalen geslagen!
Kan me wel voorstellen dat je voor je Engelse opdrachtgevers (die jij klanten noemt) graag werkt met een native speaker in dienst van een notaris. Als Nederlander voel ik me daarbij echter ongemakkelijk. Misverstanden ontstaan te makkelijk, en kleine fouten kunnen grote gevolgen hebben. Ik zou iedereen toch absoluut willen waarschuwen voor onprofessionele - vaak goed bedoelde - vertaalhulp. Zoals gezegd, kleine fouten kunnen grote gevolgen hebben.
Wilm
7 Mrt 2012
Els Siderius-van Donselaar
Hallo Peter,
Hartelijk dank voor je zeer volledige en zinvolle tips voor aspirant kopers van een huis in Frankrijk.
Wij wonen alweer bijna 7 jaar in de Bourgogne, waar wij na 2 jaar zoeken onze coup de coeur vonden.
Voor ons was ook de reisafstand naar NL belangrijk i.v.m. (klein)kinderen, een dagreis van 8 uur is dan te overbruggen. Waar wij niet op gelet hebben is de mogelijkheid van een goedkope vliegverbinding wat ook wel eens makkelijk kan zijn voor gasten. Helaas wordt er op Lyon niet gevlogen door prijsvechters, maar wie weet komt dat nog wel.
De rust, ruimte, schone lucht, geen files, geen parkeermeters... het kalme leven....heerlijk....
Je tips gaan we uitprinten en aan belangstellenden geven, mochten ze iets zoeken dan hebben ze gelijk je gegevens.
Veel succes verder!
hartelijke groeten,
Els en Gerard Siderius
8 Mrt 2012
wilma
"Aardig hoor zo'n verhaal van een makelaar met tips. Maar we weten allemaal dat de huizenmarkt behoorlijk in t slob zit, dus tja wat is een handige en positieve manier om zo weer eens de aandacht op je eigen branche te vestigen.....? " zegt Huybrecht
Je kunt het ook anders (positief) zien : Inderdaad, het is wat calm op dit moment dus Peter is zo vrijgevig een hoop goede informatie gratis te delen ...
Het is maar hoe je het bekijkt, nog steeds : van harte bedankt Peter voor alle mensen die jouw info nodig hebben !!!
8 Mrt 2012
Wim van Teeffelen
@Ronald Soudant, je hebt helemaal gelijk. Dit is zeker een nuttige opening van de discussie door Peter Bos, met enkele, ook nuttige aanvullingen. Maar elke keer als ik durf ergens iets bij te dragen aan een discussie, krijg ik mijnheer Bolderheij over me heen. Wat mij betreft is er helemaal geen vete, en ik wil zeker niet klinken als vroeger op het schoolplein: 'Meester, hij is begonnen...' maar af en toe is Bolderheij wel een beetje vermoeiend...
Wim
8 Mrt 2012
Wagemaker Adriaan
Heerlijk om al mijn eigen, ongestructureerde gedachten, zo op een rij te kunnen lezen. Bedankt !
8 Mrt 2012
Nico Bekker
Bedankt Peter Bos, voor je interessante artikel. Ik wil zelf geen huis kopen maar juist verkopen. Omdat ik het lastig vind een redelijke vraagprijs te bepalen sterkt dit artikel mij in het bepalen hier van. Veel mensen vinden mijn vraagprijs te hoog, maar als ik lees wat jij geschreven hebt denk ik dat ik niet verkeerd bezig ben. Iemand die serieus geinteresseerd is moet zich eerst maar eens beter informeren en het lef hebben om te gaan kijken voordat ze een oordeel te hebben over de vraagprijs.
8 Mrt 2012
Wim van Teeffelen
@Ronald: Ik hoef helemaal geen vrienden te zijn met Bolderheij (mensen die mij kennen weten dat er een slechte match is tussen mijn persoon en alle verboden die Bolderheij op zijn website oplegt aan zijn chambres d'hôtes klanten), maar ik zou het wel prettig vinden om bij te kunnen dragen aan discussies zoals deze, zonder het gehijg van Bolderheij in mijn nek. Ik ben een redelijk geduldig mens, maar ook aan mijn geduld kom eens een einde.
Wim
8 Mrt 2012
Peter Bos Sotheby's Intl Realty
Suze inderdaad een behoorlijke lap tekst maar ik moest het van mij afschrijven! Ik heb inderdaad de Safer buiten beschouwing gelaten; evenals ongeveer nog honderd andere zaken maar bij aanwezigheid van landbouwgrond had ik inderdaad deze instantie nog even moeten noemen. Indien bij het pand wat je wilt kopen landbouwgrond zit, moet voor de verkoop van het geheel altijd de Safer zijn accoord aan de transactie geven ,en checken of er geen boeren in de buurt belangstelling hebben in de grond. Via een versnelde procedure kan binnen 4-6 wkn uitsluitsel binnen zijn van de SAFER. Als de grond echter reeds verpacht is krijg je de pachter er niet zomaar vanaf met een opzeg termijn van 9 maanden overigens zoals jij van je notaris begrepen hebt! De lopende Bail agricole wordt uitgediend en moet zelfs aan de zelfde pachter of zijn kinderen als die pa z'n activiteiten overnemen, verlengd worden. Alleen als de pachter uitgeboerd is, met pensioen gaat dus, en hij heeft geen opvolgers dan heeft de eigenaar weer volledig zeggenschap over de grond en kan hij op dat moment bepalen of hij opnieuw verpacht of niet.. Heb net een te renoveren boerderij met 29ha grond verkocht waarvan 10ha landbouwgrond; altijd weer spannend te horen wat de Safer van plan is, meestal is het tot nu toe nog goedgekomen dus ik hoop deze keer ook,
8 Mrt 2012
john van der Horst
Hoi Peter, idd. een mooi stuk geschreven en interessant.Voor diegene die dus nog een echt paradijs zoeken
(met nieuwe daken) voor € 629.000,- zie o.a. www.lebout.nl
8 Mrt 2012
paulette van wijk
Beste Peter, hartelijk dank voor de genomen moeite om dit stuk op deze site te plaatsen! Wij wonen al weer 9 jaar in de Savoie maar hebben plannen om in de toekomst iets te beginnen(B&B-gites-o.i.d) in zuid-west Frankrijk. Deze tips komen dus prima van pas, ondanks we natuurlijk al het e.e.a. wisten( 6 jaar bezig om een bouwvergunning te krijgen, maar nu op zak!)
Nogmaals bedankt en succes verder! Groetjes Roland Verwoert
8 Mrt 2012
Peter Bos Sotheby's Intl Realty
tuurlijk Hans volkomen gelijk. Ben met je eens dat je huis vooral je eigen confortabele dak boven je hoofd is en niet altijd bekeken wordt als investering. Het bericht was ook niet bedoeld als les hoe zoveel mogelijk winst te maken maar om eventuele zepers te helpen voorkomen, vooral oude grote huizen met veel werk waar voor het einde van de renovatie het geld en of de energie op is. Dit omdat ik de afgelopen jaren vaak bij mensen op bezoek kom die het renoveren niet meer zien zitten, een huis wat half af is willen verkopen en vrijwel altijd teleurgesteld zijn als ze de marktwaarde horen waarbij ze vaak niet eens uit de werkelijke kosten komen en soms jaren klussen nog met geen cent beloond wordt maar zelfs vaak tot een kapitaalverlies leidt. Verder schreef ik ook dat iedereen vooral moet doen waar ie zin in heeft natuurlijk; het is geen belerend vingertje maar goedbedoelde waarschuwing. Ik wens je veel gelukkige jaren in de Creuse toe en kijk uit naar je volgende dichtsels en leuke positieve verhalen
8 Mrt 2012
suzywong
ik wilde die informatie ook al geven maar Hans van den Bos is mij voorgegaan: er is inderdaad door de toenmalige Ned Franse KvKoophandel "Ons huis in Frankrijk" uitgeven maar dat is jaren geleden.
En verder hoop ik dat WvT door zal gaan met zijn uitstekende informatie, niemand heeft alle wijsheid in pacht ook al vond ik persoonlijk de info van Peter Bos wel goed maar inderdaad te veel gericht op "investeren"
8 Mrt 2012
Peter Bos Sotheby's Intl Realty
Dag Ludique, erg ludiek verhaal, leuk geschreven maar waar is de rest? Pastte niet binnen het maximaal aantal tekens om te reageren? Wil het vervolg graag lezen,
8 Mrt 2012
wilma
En, Ludique ? Waar zitten jullie nu ? In de Limousin ?
Hoe bevalt het jullie nu uiteindelijk ?
Vertel ... vertel ....
8 Mrt 2012
Advies+Keuring Wilm Snellenberg
Boudewijn, ik heb met belangstelling je reactie gelezen en ben er enigszins misselijk van geworden. Ook jij hebt over veel dingen een mening. Bijvoorbeeld over hoe het werkt in adviseursland. Hoe durf je zo'n bewering te doen en dat met die algemeenheid. Er gaat een enorme vooringenomenheid vanuit.
Ik vind je uitspraak uitermate beledigend voor iedere adviseur die niet de methode hanteert die volgens jou algemeen gangbaar is.
Het kan best zijn dat jij inderdaad die ervaring hebt. Vervelend voor je.
Maar dat rechtvaardigt nog niet dat hetgeen wat jij nu geschreven hebt.
9 Mrt 2012
wilma
Jongens laten we nu eens ophouden met dat gemopper op de een en de ander.
Wie er ook gelijk mag hebben, ten opzichte van Peter zijn jullie niet elegant bezig. Als jullie elkaar iets te verwijten hebben doe je dat in privé of jullie openen een "mopper-rubriek" die de anderen dan lekker kunnen overslaan !
Afgelopen, NU !!!! @_@ (grote boze ogen) |.... (en opgeheven vingertje)
Fijne dag allemaal,
Wilma
9 Mrt 2012
Peter Bos Sotheby's Intl Realty
Het spijt mij, ik stop in ieder geval met het volgen van de reacties want het gaat helemaal nergens meer over!
9 Mrt 2012
Tessa48
Peter, hartelijk dank voor je uitstekende adviezen.
Met jou druk ik nu op de "stoppen met volgen" knop!!!!!
9 Mrt 2012
Frans
Beste Peter, jouw bericht is geweldig - veel dank voor de moeite dat je daarvoor gedaan hebt!
Om de aantrekkelijkheid van je bericht en de daarop volgende reacties voor toekomstige lezers te waarborgen, zou ik je willen vragen alle onnodige (negatief/onaardig/niets-toevoegend, ...) reacties te verwijderen. Dat kan door ingelogd, de kleine rode kruisjes rechts boven elk te verwijderen reactie te klikken.
Je mag dit verzoek ook verwijderen :-)
9 Mrt 2012